Fyrabouwer AnsaldoBreda eist dat de NS en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS alsnog in totaal 19 Fyratreinen afnemen. In dat verband sleept het Italiaanse bedrijf de NS en de NMBS naar de rechter in Utrecht.

Dat hebben advocaten Hans de Savornin Lohman en Stein van Thiel van AnsaldoBreda vrijdag desgevraagd aan het ANP bevestigd. Het kort geding dient op vrijdag 28 juni om 10.00 uur.

Volgens De Savornin Lohman zijn voor de levering afspraken gemaakt, maar komen de NS (16 treinen) en de NMBS (3 treinen) die contractuele verplichtingen niet na. Na een reeks van incidenten besloot eind mei eerst de Belgische maatschappij en kort daarop de Nederlandse Spoorwegen te stoppen met de hogesnelheidstrein Fyra.

Beide spoorwegmaatschappijen claimen dat de V250 kampt met allerlei technische mankementen. Volgens NS laat de trein “buitensporig veel fouten” zien. Bovendien vinden de spoorbedrijven dat AnsaldoBreda geen zicht heeft geboden op oplossingen.

Kosten tot nu toe

NS heeft tot nu toe 120 miljoen euro aan 9 treinen uitgegeven en nog eens 80 miljoen is vastgelegd in een bankgarantie. “De betalingen gaan in tranches. Een trein kost ongeveer 20 miljoen euro. Sommige zijn volledig betaald, andere voor een gedeelte”, legt een woordvoerder van de NS uit.

Het enige dat hij nu kwijt wil over de kwestie is dat de NS "haar in- en externe juridische experts opdracht heeft gegeven om de juridische en financiële afwikkeling met AnsaldoBreda voor te bereiden''. De NS wil geen nadere mededelingen doen, om haar positie "maximaal te beschermen'', zegt een woordvoerder. De NMBS was niet bereikbaar voor commentaar.

Claim van 60 miljoen euro

De Nederlandse en Belgische bedrijven bestelden in 2004 al de eerste V250's, die in 2007 in gebruik zouden worden genomen. In 2009 gaan gehuurde locomotieven voor intercityrijtuigen alvast onder de naam Fyra rijden tussen Amsterdam en Rotterdam.

Wegens vertragingen legt de NS in 2010 een claim van 60 miljoen euro neer bij de fabrikant. Het duurt tot 2012 voor de treinen commercieel in gebruik kunnen worden genomen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl